Pyhän Jakobin kappelin kirkkomaa

Vihreitä pensaita ja puita kivisen muistomerkin ja ristin takana. Pappi ja seurakuntalaisia juomassa kahvia ennen hartautta.

Rahintie 576, 23360 Kustavi

Kesäillanhartaus keskiviikkona kesäkuun viimeisellä viikolla klo 18.

Pyhän Jakobin kappeli Rahin Kunnaraisissa valmistui vuonna 1675. Sata vuotta myöhemmin 1783 Pyhän Jakobin kappelin hirret ja laudat siirrettiin Kivimaalle kappeliseurakuntien yhdistyessä. Kirkko pystytettiin uudelleen ja vihittiin käyttöön Kustavin seurakunnan kirkoksi. Suurin osa nykyisen kirkon esineistä on vanhoista kappeleista. Perimätiedon mukaan kellotapuli on siirretty kokonaisena Kunnaraisista nykyiselle paikalleen Kustavin kirkon viereen.

Kirkon paikalla olevassa muistokivessä teksti: "Vuonna 1676 Jaakon päivänä 25.7. vihittiin tälle paikalle Pyhän Jakobin kappeli ja kirkkomaa. Levätköön rauhassa ne vainajat, jotka tähän pyhään paikkaan ovat haudatut. Jeesus Kristus Vapahtajamme on meidät viimeisenä päivänä herättävä".

Kappelin paikka ja kirkkomaa löytyy aidatulta alueelta metsäpolun päässä. Rahintieltä on opaste: P. Jakobin kappeli.