Hautapaikat

Kustavin hautausmaalla on arkkuhautapaikkoja, uurnapaikkoja ja sirottelualue.
Nykyisen hautaustoimilain perusteella uusia paikkoja ei voi varata ennakkoon. Haudanhallintaoikeudet myönnetään 25 vuodeksi.

Arkkuhaudat

Kaikki arkkupaikat ovat matalapaikkoja, syvähautaa ei ole mahdollista kaivaa. Hautaamisen jälkeen koskemattomuusaika on 20 vuotta. Kukkien kuihtumisen jälkeen omaiset huolehtivat niiden poistamisesta. Hautamuistomerkin voi tuoda mieluummin vasta talven jälkeen. Mikäli muistomerkki poikkeaa oleellisesti vallitsevasta käytännöstä, lupa haetaan kirkkoneuvostolta.

Uurnan hautaaminen

Vainajan tuhka voidaan haudata aikaisintaan kahden viikon kuluttua siunauksesta. Uurnanlaskun toimittaa suntio ja pyydettäessä pappi osallistuu tilaisuuteen. Omaisilla on mahdollisuus osallistua haudan peittämiseen. Tuhka tulee haudata vuoden kuluessa tuhkaamisesta. Laki määrää, ettei tuhkaa saa jakaa osiin ja haudata eri paikkoihin.

Uurnan voi laskea myös arkkupaikkaan, vaikka koskemattomuusaika olisi voimassa. Samaan arkkuhautapaikkaan mahtuu useita uurnia. Kustavin hautausmaalla on sirottelualue uurnalehdon vieressä.

Hautojen hoito

Hautojen hoidosta vastaa omaiset tai seurakunta sopimuksen mukaan.
Kallistuneiden hautakivien suoristaminen on omaisten vastuulla.

Haudanhoitosopimuksia tekee hautausasioidenhoitaja Virpi Sipilä ja talouspäällikkö Tuula Ikola. Kirkkoherran virasto on auki maanantaisin klo 10-12.

Vanhaa hautaa tutkimassa