Hautaus

Kirkkoherranvirasto on avoinna maanantaisin. Muina aikoina järjestelyt saa parhaiten käynnistymään ottamalla yhteyden kirkkoherraan.

Sanomakellojen soittaminen on vanha paikallinen perinne; kuolinviestin saavuttua sovitaan suntion kanssa puhelimitse milloin soitetaan sanomakellot.

Siunaustilaisuuden ajankohta sovitaan seurakuntatoimistossa tai puhelimitse kirkkoherran kanssa. Muita kirkkoherranvirastossa hoidettavia asioita ovat mm.

• hautaustapa; arkku- tai uurnahautaaminen

• vanhan sukuhaudan hautatiedot ja hautaoikeus tai uuden hautapaikan varaamiseen liittyvät asiat

• uurnanlaskuajan varaus

• hautausmaksut

• hautapaikkamaksut

• haudanhoidosta sopiminen ja haudanhoitomaksut

Liikeyrityksinä toimivat yksityiset hautaustoimistot huolehtivat vainajan kuljetuksista, myyvät arkkuja ja uurnia sekä hoitavat monet muutkin omaisten pyytämät hautaukseen liittyvät asiat.

Siunaustilaisuus

Siunaustilaisuus järjestetään useimmiten kirkossa. Siunaustilaisuuden ohjelmasta sovitaan yhdessä papin kanssa ja musiikista kanttorin kanssa. Tapaaminen papin kanssa voidaan sopia kotiin tai kirkkoherranvirastoon.

Arkunkantajat voivat kantaa arkun kirkkoon ennen siunaustilaisuuden alkua tai alkusoiton aikana. Muistokukkien lasku siunaustilaisuudessa voi olla kirkossa tai haudalla.

Muistotilaisuuden järjestämisestä, pitopaikasta ja ohjelmasta päättävät omaiset. Pappi ja kanttori osallistuvat tilaisuuteen toivomuksen mukaan. Usein ohjelmaan liittyy adressien lukeminen, yhteistä laulua, papin puhe, muistosanat, lyhyitä puheenvuoroja ja musiikkiesityksiä sekä tarjoilua.

Sururyhmä

Läheisen ihmisen kuolema on syvä ja voimakas kokemus. Suru nostaa pintaan monenlaisia tunteita sekä herättää paljon kysymyksiä.

Seurakunnassa haluamme tarjota sinulle mahdollisuuden käydä läpi suruun ja menetykseen liittyviä asioita sururyhmässä. Yhteyshenkilö on diakoni Jarmo Tarkkonen, p. 044 0878167.

Valkoinen, rukoileva enkelipatsas hautakivellä.
Aamuruskossa violetin, purppuran ja keltaisen sävyjä. Etualalla kulkueristi, joka on aurinkoristin mallinen.
Auringon nousu Kustavin kirkon ikkunasta.