Avioliittoon vihkiminen

Kirkollinen avioliittoon vihkiminen on sekä juridinen tapahtuma että pyhä toimitus, jossa pyydetään liitolle Jumalan siunausta. Kirkollisen vihkimisen edellytyksenä on rippikoulun käyminen ja kristillisen kirkon jäsenyys. Vihkimisen suorittaa pappi ja toimituksella on oltava vähintään kaksi todistajaa.

Kustavin kirkon voi varata vuotta ennen vihkipäivää. Vihkiajat ovat vapaasti valittavissa. Varauksen voi tehdä seurakuntatoimistosta puhelimitse, sähköpostitse tai käymällä toimistossa maanantaina.

Esteiden tutkinta

Kihlapari pyytää esteiden tutkintaa (ent. kuulutukset) joko Turun aluekeskusrekisteristä tai Digi- ja väestövirastosta. Kihlaparin on todistettava henkilöllisyytensä kuvallisilla henkilötodistuksilla. Todistuksen saa aikaisintaan seitsemäntenä päivänä tutkintapyynnön jättämisestä ja se on voimassa 4 kuukautta. Todistus annetaan vihkijälle. Esteiden tutkinnan yhteydessä voitte sopia myös avioliittoaikeen kuuluttamisesta kirkossa.

Ennen vihkitoimitusta sovitaan papin kanssa toimituskeskustelusta ja harjoittelusta sekä kanttorin kanssa häämusiikista ja mahdollisista esiintyjistä.

Kustavin seurakunnan jäsenelle kirkko ja muu toimitukseen tavanomaisesti kuuluva järjestely on ilmaista. Muiden osalta kirkon käyttömaksu on 130 euroa.

Saarnastuolin kaiteen maalatut siniset ja punaiset kukat.
Kimppu vaaleanpunaisia ja punaisia jaloleinikkejä.

Musiikkitoiveet vihkimiseen

Otathan yhteyttä kanttoriin häämusiikin valinnasta ajoissa, viimeistään kaksi viikkoa ennen vihkimistä. Kanttori Essi Takkinen, p. 044-7004332

Vihkivirsiä

Uusia vihkivirsiä tutuilla melodioilla esim.

816 Luoja teidät loi (Hyvä Jumala, kiitän kodista - sävelmällä)
818 Kaiken hyvän antaja (Herraa hyvää kiittäkää - sävelmällä)
821 Kiitos, hyvä Jumala (Herraa hyvää kiittäkää sävelmällä)
822 Se tuntee onnen syvän (Jo joutui armas aika)